Raw food – Superfood brood

Groenten en plantvezels

De essentie van gezond voedsel is dat het is opgebouwd uit cellen. Het is dus cellulair voedsel, dat antioxidanten, flavonoïden, sporenelementen en antioxidanten bevat en specifieke, ontstekingsremmende eigenschappen heeft .

Levend cellulair voedsel zoals groenten en paddenstoelen zijn rijk aan celwanden en vezels, deze structuren worden niet via de wand van de dunne opgenomen in het bloed. Zij bereiken de dikke darm. Zij vormen de voedingsbodem voor darmbacteriën. De sleutel van de menselijke vertering en gezondheid ligt namelijk bij de darmflora van de dikke darm. Dit deel van de darm die een oppervlak beslaat van 100 tot 150 m2, bevat duizenden verschillende bacteriën die een georganiseerd orgaan vormen en samen 1 tot 1.5 kilogram wegen.

Functie van de dikke darmbacteriën:

• Zetten voedselresten om in calorieën in de vorm van vetzuren

• Vormen de slijmlaag

• Programmeren het immuunsysteem

• Remmen de hechting van schadelijke bacteriën

• Produceren vitaminen, zelfs vitaminen C!

• Communiceren met de hersenen en beïnvloeden onze stemming en zelf het gedrag

De juiste keuzes

Kies hoogwaardige voeding. Eet ze vers. Bessen, zongerijpte tomaten en salades. Gebruik wilde paddenstoelen, knollen en zeewier. Het is niet nodig om er brood van het maken. Dat neemt niet weg dat het leuk is om soms lekkere deegrecepten te maken, feestelijk en praktisch voor onderweg.

De brood reepten kan je gebruiken om iets speciaal te maken.

Het brood dat is afgebeeld, is gemaakt met dezelfde ingrediënten: olijven, bessen, tomaat, artisjokkenhart en zoet aardappel. Het bindmiddel dat wordt gebruikt komt van knollen en zeewier.

Raw food eten heeft een vanzelf sprekende logica. Natuurlijk is het gezond is om bepaalde dingen rauw te eten. Door bepaalde soorten voedsel te koken, gaat veel voedingswaarde verloren. Vaak worden ook nog ongezonde ingrediënten toegevoegd aan maaltijden die gekookt worden.

raw food pyramide

Veganistische raw food piramide.

Extremen zijn meestal niet goed. De meeste mensen hebben zonder het zelf door te hebben een extreem dieet. Extreem omdat ze zo weinig raw food eten, omdat ze zo veel verwerkte levensmiddelen binnen werken, en op die manier zo veel conserveringsmiddelen, smaak- en kleur stoffen en noem maar op binnen krijgen.

Maar er zijn ook mensen die extreem zijn met raw food diëten. Weigeren gekookte voedsel te eten alsof het een soort gif is, is eveneens extreem.

Raw Food en de evolutie

Onze lichamen zijn voor raw food ontworpen. We hebben al sinds het begin van de menselijke evolutie raw food gegeten. Onze lichamen zijn hier nog steeds grotendeels voor ontworpen. Maar het is al best lang zo dat we koken. Er zit al zo een 100.000 jaar op sinds we zijn gaan koken. Het is alleen de laatste jaren heel snel veranderd. Tegenwoordig wordt alles gekookt. Kant en klare maaltijden worden in de magnetron gegooid. Weinig restaurants bieden raw food, behalve saladetjes. Het is heel snel een stuk extremer geworden. Het is niet gezond dat alles altijd gekookt moet worden. Laat staan dat we kunstmatige middelen aan voeding toevoegen. De grote veranderingen in het dieet de laatste tijden zijn erg snel gekomen en hebben veel nadelige consequenties met zich meegebracht.

Mensen die op zoek zijn naar afvallen tips kunnen veel hebben aan een raw food dieet. Met raw food komen ze weer wat dichter bij een dieet waar het lichaam voor ontworpen is.

Hoe we er nu precies voor staan wat betreft de evolutie van het verteringsstelsel is niet precies vast te stellen, en verschilt per persoon. Op de ene locatie loopt evolutie iets anders dan de ander locatie, grotendeels omdat beschikbare voedsel per locatie verschilt.

Wat wel duidelijk is, is dat sinds mensen voedsel zijn gaan koken, de dikke darm kleiner is geworden. De dikke darm hebben we nodig om rauwe groenten te verteren. We zijn meer vis en vlees gaan eten, en zijn dat gaan koken. Het is dus niet zo dat we alleen raw food moeten eten. Maar we hebben nog flink grote dikke darmen! Dus we hebben nog wel heel veel raw food nodig. Wat is de juiste balans? Waar je je het beste bij voelt.

Raw food en negatieve media aandacht

Het belangrijk om voorzichtig en verstandig met voeding om te gaan. Dus ook met raw food. De recente documentaire ‘Rauwer’ heeft veel negatieve aandacht getrokken naar raw food. Eigenlijk is het onzinnig dat raw food de schuld krijgt, en überhaupt controversie opvangt voor wat er zich in de docu afspeelt. Het kindje (Tom) zou ondervoed zijn, met tekorten aan vetten en eiwitten. De tekorten zouden makkelijk aangevuld kunnen worden met rauw vis (sashimi) rauw vlees (carpaccio) en rauwe melk en kaas. Het ‘probleem’ gaat dus eigenlijk niet om ‘raw food’ maar om ‘eiwittekort’. Twee dingen die helemaal niets met elkaar te maken hoeven hebben.

Een raw food veganistisch dieet voor een jong kind is iets om voorzichtig mee om te gaan. Alles 100% van de tijd rauw eten is overdreven. Het is gewoon dogmatisch. De meeste mensen kunnen er wel enorm bij baten door meer raw food te eten.

Raw food en darmgezondheid

Raw food kan bij gezondheidsproblemen helpen. Maar om het zo te stellen is een beetje kort door de bocht. Raw food is iets waar de darmen van de meeste mensen inmiddels niet meer aan gewend zijn, en niet op zijn voorbereid. De meeste mensen hebben de dikke darm behoorlijk verzwakt door te weinig raw food te eten. Door op eens over te stappen op een raw food dieet kan raw food ook problemen veroorzaken. Vooral de darmen kunnen opspelen bij onverwachte toename van raw food met allerlei darmklachten ter gevolg.

Het lichaam moet namelijk in staat zijn om raw food te verteren. Iets dat veel mensen niet weten, is dat veel vertering in de darmen wordt beïnvloed door darmbacteriën – de zogenaamde ‘darmflora’. Wanneer rauwe groenten worden gegeten, is een gezonde darmflora nodig om alle nutriënten uit de groenten te halen. Iemand met een ongezonde darmflora kan niet op eens 100% raw food eten zonder de risico op korte termijn klachten te ontwikkelen.

Raw Food en de Darmflora

Bewerkte voedingsmiddelen bereiken de dikke darm nauwelijks. Vetten, zetmeel, suiker en eiwitten – het wordt allemaal verteerd en opgenomen in de mond, maag en dunne darm. De dikke darm is waar de darmflora zit. Dit is waar plantenvezels uit groenten worden omgezet in voedzame vetzuren, vitaminen en mineralen. Dit wordt allemaal gedaan door de bacterie in de darm!

Deze bacteriën zijn van uiterst belang om raw food optimaal te kunnen verteren. Helaas hebben veel mensen een beschadigd darmflora. De darmflora raakt beschadigd door antibiotica kuren, maar ook door jaren lang ongezond te eten.

De darmflora herstellen is niet zo gemakkelijk. De darmflora is een ingewikkelde milieu – het is werkelijk een ecosysteem. Een verwoeste ecosysteem is moeilijk te repareren, ook binnen het lichaam.

Door eten te koken, is het mogelijk de textuur te veranderen, waardoor het soms makkelijker te verteren lijkt. Maar hierdoor gaan vaak veel zeer waardevolle vitaminen, mineralen, aminozuren, antioxidanten, hormonen en enzymen verloren. Een onvoorstelbare rijkdom aan natuurlijke medicijnen wordt vernietigd. Sommige structuren kunnen de hitte weerstaan, maar bij hoge temperaturen gaan bijna alle kostbare natuurlijke structuren stuk.

Wat is de Raw Food dieet?

Raw food is eten dat rauw, onbewerkt, en vaak biologisch is. Afhankelijk van levensstijl, en de gewenste resultaten, kunnen rawfood diëten opgemaakt worden uit rauwe vruchten, groenten, noten, zaden (waaronder gekiemde granen), eieren, vis (zoals sashimi), vlees (zoals carpaccio) en rauwe zuivelproducten (zoals rauwe melk, rauwe kaas en rauwe yoghurt).

Er zijn tal van variaties van het dieet te ontdekken. Lees verder op de pagina “variaties van het dieet” om te leren over Vegan diëten, Paleo diëten, en alles er tussen in.

variaties van het raw food dieet

Variaties van het Raw Food dieet:Raw Food dieeten bestaan voornamelijk uit onverwarmde voedsel, of uit voedsel (zeer langzaam!) gekookt bij een temperatuur van 40 ° C tot 46 ° C. De meest populaire raw food dieten zijn vegetarisch, en meestal vegan, maar raw food dieeten kunnen ook gebruik maken van dierlijke producten en / of vlees . Raw food dieeten kunnen verdeeld worden tussen deze catagorieen:

  • rauwe veganistische dieet
  • rauwe vegetarische dieet
  • rauwe alleseter dieet
  • rauwe vleeseter dieet

Raw dierlijk voedsel dieet.

Inbegrepen in rauwe dierlijke producten diëten zijn alle soorten voedsel dat rauw gegeten kan worden, zoals ongekookt, onbewerkte stukken vlees van de spieren of organen van dieren, rauwe melk. Ook zijn overjarige producten toelaatbaar, zoals gefermenteerde eieren, gefermenteerde vlees, vis en schelpdieren. Ook worden groenten, fruit, noten en spruiten gegeten bij deze dieet. Volgens deze variatie van het dieet ook, mag rauw voedsel niet verhit worden boven de 40 ° C. Rauw vlees etende Raw Food dieeten stellen ook dat veel voedingswaarde verloren gaat als eten boven 40 graden verhit wordt; het zou zelfs zijn schadelijk voor het lichaam.

Een belangrijke standpunt van het dieet, is dat rauw vlees afkomstig moet zijn uit een gezond mileu, van dieren die gezond geleefd moeten hebben van natuurlijke voedselbronnen. Het vlees van biologische vee dat in de wei heeft gestaan is van hogere waarde dan het vlees van vee dat binnen staat, alleen graan eet en vaak antibiotica preventief toegediend krijgt. Rauw wild is ook ideaal.

Voorbeelden dergelijke diëten zijn: de Primal Diet, Anopsology, “Instinctief eten” en de Raw Paleolithische dieet (ook wel bekend als de “Raw Meat Diet “).

Raw Food Veganisme

Een Raw Food veganistisch dieet bestaat uit onbewerkte, rauwe, plantaardige voeding dat niet boven 40 ° C (104 ° F) is verwarmd. Raw food veganisten zijn van mening dat veel voedingswaarde verloren gaat uit voedsel gekookt boven 40 graden, waardoor het eten minder gezond of zelfs schadelijk is voor het lichaam. Rauw (levend!) voedsel heeft natuurlijke enzymen, die essentieel zijn voor het bouwen van eiwitten en de wederopbouw van het lichaam. Verwarming van deze voedingsmiddelen vernielen de natuurlijke enzymen, en laten gifstoffen achter. Typische gerechten bestaan onder meer uit fruit, groenten, noten, zaden en gekiemde granen en peulvruchten.

Onder de ruwe veganisten zijn er een aantal subgroepen verdeeld, zoals fruitarians, juicearians of sproutarians. Fruitarians eten hoofdzakelijk of uitsluitend fruit en noten. Juicearians proces hun ruwe plantaardige voedingsmiddelen tot sap. Sproutarians houden zich aan een dieet dat voornamelijk bestaat uit gekiemde zaden.

Vegetarische Raw Food diëten

Vegetarisme is een dieet dat vlees, vis en pluimvee uitsluit, en ook producten waar dierlijke delen in zitten, zoals gelatine. Vegetarisme laat zuivel en eieren wel toe. Gewone voedingsmiddelen worden allemaal toegestaan, onder meer fruit, groenten, spruiten, noten, zaden, granen, peulvruchten, zuivel, eieren en honing. Er zijn vele verschillende varianten van dit dieet.

Raw Food vlees dieet

Inbegrepen in Raw Food vlees diëten zijn alle soorten dierlijke voedsel, die rauw gegeten kunnen worden, zoals ongekookt, onbewerkte stukken vlees van de spieren of organen van dieren en rauwe melk. Ook zijn gerijpte producten toelaatbaar, zoals gefermenteerde eieren, gedroogd / gefermenteerde vlees, vis en schelpdieren. Ook worden groenten, fruit, noten en spruiten gegeten bij deze dieet. Volgens deze variatie van het dieet ook, mag rauw voedsel niet verhit worden boven de 40 ° C. Rauw vlees etende Raw Food diëten stellen ook dat veel voedingswaarde verloren gaat als eten boven 40 graden verhit wordt; het zou zelfs zijn schadelijk voor het lichaam.

Een belangrijke standpunt van het dieet, is dat rauw vlees afkomstig moet zijn uit een gezond milieu, van dieren die gezond geleefd hebben, van natuurlijke voedselbronnen. Het vlees van biologische vee dat in de wei heeft gestaan is van hogere waarde dan het vlees van vee dat binnen staat, alleen graan eet en vaak antibiotica preventief toegediend krijgt. Rauw wild is ook ideaal.

Voorbeelden van dergelijke raw food diëten zijn:

  • de Primal Diet. De Primal Diet, bestaat uit het eten van vet vlees, orgaanvlees, zuivel en honing, met slechts een minimale hoeveelheid groente-en vruchtensappen en kokos. Alles rauw, uiteraard.
  • Anopsology
  • “Instinctief eten”
  • de Raw Paleo dieet (ook wel bekend als de “Raw Meat Diet “).Een andere variatie is de “Raw Meat Diet”, ook wel bekend als de “Raw, Paleolithicum Diet”. Het dieet is hetzelfde als de Paleolithicum Diet, behalve dat alles rauw is. Mensen die deze dieet volgen eten grote hoeveelheden rauwe dierlijke voedsel zoals rauw vlees, orgaan-vlees, rauwe vis en rauwe eieren. Ook wordt er rauwe plantaardige voeding gegeten, maar degenen die deze dieet volgen vermijden meestal de niet-Paleo voedingsmiddelen, zoals rauwe melk, granen en peulvruchten.Een aantal van de traditionele, inheemse diëten, van bijvoorbeeld de Nenet stam van Siberië en de Inuit stum uit Noord America, bestonden uit grote hoeveelheden rauw vlees, orgaanvlees, en bessen.